Com podreu veure, la gran majoria de treballs són fets durant les diferents etapes de l'ESO i el Batxillerat. De manera excepcional, i considero que és destacable per l'edat dels seus autors, durant els cursos 2002-03 al 2005-06 vaig introduir la recerca a 6è de primària, projectes que es van presentar a les corresponents Exporecerca Jove. Van ser (resums en PDF):
- Curs 2002-03: BARRAS DE PAN: ¿POR QUÉ 1 KG. SI PESA MENOS?. Va participar a la VIII Reunión Científica para Alumnos de Educación Secundària (Villanueva de la Serena, Badajoz) l'any 2004.
- Curs 2003-04: RESISTENCIA DE LOS PAPELES.
- Curs 2004-05. OUR SOLAR SYSTEM.
- Curs 2005-06: MASTERS OF CAMOUFLAGE.
- Curs 2014-15: LLENTIES: ESTUDI DEL CREIXEMENT D’UNA PLANTA D’HORT.
El curs 2010-11 vaig proposar que l'alumnat de 4t de l'ESO de l'Aula Oberta, en col·laboració amb el professorat que els portava, de la SI Dosrius treballés les Competències Bàsiques mitjançant el Projecte de Recerca. El resultat va ser una investigació sobre la contaminació acustica del centre i que, a més, va participar en l'Exporecerca Jove, essent el primer treball d'Aula Oberta que ho fa. Podeu consultar el resum en PDF clicant sobre la imatge de l'esquerra.
A partir d'aquell any, la tutorització de Projectes/Treballs de Recerca s'ha compartit amb la funció d'assessor en diferents centres públics i concertats:
- Curs 2012-13: vaig estar fent assessoraments en 6 centres amb l'ús de les TIC en l'entorn Google, a distància, mentre que 4 dels quals es van fer semipresencial, en forma d'activitat extraescolar:
- Cursos 2012-13 i 2013-14: d'altres centres, treballant directament amb l'alumnat interessat en fer recerca, sense format d'activitat extraescolar, van ser el SES Dosrius (Dosrius), l'Escola Salesiana "Mare de Déu dels Dolors" (Sant Boi), l'Escola Ramon Fuster (Bellaterra) i l'IES Manolo Hugué (Caldes de Montbui).
- Curs 2014-15: aquest any s'ha afegit un nou centre en la llista d'aquells que faig l'activitat extraescolar, l'IES Thalassa, a Montgat.
- Curs 2015-16. finalització dels assessoraments a l'IES Argentona, el SES El Vern i l'IES Carles Vallbona. Continuïtat a l'IES Thalassa i començament amb l'IES Aiguaviva (Mollet).
Si cliqueu sobre les fotografies, podeu veure els seus continguts, en format de treball sencer o en resum. Els documents s'obren amb Acrobat Reader. Si no el teniu, el podeu descarregar aqui.
Per ordre cronològic, són els següents:
ESO - CURS 2000-01
|
ESO - CURS 2001-02
|
BATXILLERAT - CURS 2001-02
|
ESO - CURS 2002-03
|
BATXILLERAT - CURS 2002-03
|
ESO - CURS 2003-04
|
BATXILLERAT - CURS 2003-04
|
ESO - CURS 2004-05
|
BATXILLERAT - CURS 2004-05
|
ESO - CURS 2005-06
|
Molts d'aquests treballs es van presentar a la VII Exporecerca Jove. Donada la seva quantitat (van ser un total de 24, des de 1r a 4t de l'ESO), els podeu consultar en la seva totalitat en el recull que es va fer (PDF), clicant sobre la imatge: |
BATXILLERAT - CURS 2005-06
|
ESO - CURS 2006-07
|
ESO - CURS 2007-08
|
BATXILLERAT - CURS 2007-08
|
ESO - CURS 2008-09
|
ESO - CURS 2009-10
|
ESO - CURS 2010-11
|
BATXILLERAT - CURS 2010-11
|
TÍTOL |
RESUM |
Anàlisis del canvis en els usos del sòl a la costa de Girona (1985-2005) INFORME / TR |
Al llarg d'aquest projecte s'ha estudiat els canvis ocorreguts en els últims 20 anys a la costa de Girona. Per això s'ha fet una investigació i anàlisi de fotografies aèries dels vols realitzats a la dècada dels 80 ia principis de la primera dècada del segle XXI. S'ha pogut observar canvis importants en l'ús del sòl i, principalment, en el grau d'urbanització del terreny. Paraules clau: Girona, costa, construcció, urbanisme, cartografia. RESUMEN A lo largo de este proyecto se ha estudiado los cambios ocurridos en los últimos 20 años en la costa de Gerona. Para ello se ha hecho una investigación y análisis de fotografías aéreas de los vuelos realizados en la década de los 80 y a principios de la primera década del siglo XXI. Se ha podido observar cambios importantes en el uso del suelo y, principalmente, en el grado de urbanización del terreno. Palabras clave: Girona, costa, construcción, urbanismo, cartografía. PARTICIPANT AL XXVIII ENCUENTRO DE JÓVENES INVESTIGADORES SALAMANCA |
ESO - CURS 2011-12
|
TÍTOL
|
RESUM
|
Drosphila melanogaster: Estudi de possibles mutacions en tres poblacions sotmeses a diferents condicions ambientals i a agents mutàgens |
Amb aquet treball es pretén estudiar les diferents mutacions i les taxes de natalitat i mortalitat que pot patir la mosca Drosophila melanogaster si està sotmesa a algún tipus d’agent mutàgen o a una temperatura inferior a la que pot suportar.
Per fer aquest treball ens hem basat en l’estudi de tres poblacions que hem creat, una població control on les mosques segueixen un cicle de vida normal i on hem pogut recomptar les taxes de natalitat i mortalitat. Una població sotmesa a una temperatura inferior a 18º C on les mosques no han sobreviscut i la descendència no ha arribat a desenvolupar-se. Una població sotmesa a un agent mutàgen, on les mosques van morir al cap de pocs dies i la descendència no ha arribat a nèixer. També s’ha estudiat a part dos pots que pensàvem que havien mort de bon principi sense causes aparents, les van seguir estudiant i al cap de 25 dies vam poder comprovar que havien deixat descendència i aquesta s’estava desenvolupant. Paraules clau: Drosophila melanogaster, agents mutagens, població control, temperatura, recompte, taxa de natalitat i mortalitat. RESUMEN Con este trabajo se pretende estudiar las diferentes mutaciones y las tasas de natalidad y mortalidad que puede sufrir la mosca Drosophila melanogaster si está sometida a algún tipo de agente mutágeno oa una temperatura inferior a la que puede soportar. Para hacer este trabajo nos hemos basado en el estudio de tres poblaciones que hemos creado, una población control donde las moscas siguen un ciclo de vida normal y donde hemos podido recontar las tasas de natalidad y mortalidad. Una población sometida a una temperatura inferior a 18º C donde las moscas no han sobrevivido y la descendencia no ha llegado a desarrollarse. Una población sometida a un agente mutágeno, donde las moscas murieron a los pocos días y la descendencia no ha llegado a nacer. También se ha estudiado aparte dos botes que pensábamos que habían muerto desde el principio sin causas aparentes, las siguieron estudiando y al cabo de 25 días pudimos comprobar que habían dejado descendencia y esta se estaba desarrollando. Palabras clave: Drosophila melanogaster, agentes mutágenos, población control, temperatura, recuento, tasa de natalidad y mortalidad. |
TÍTOL
|
RESUM
|
Cabell humà, el cuides? Estudi de la seva resistència, elasticitat i trencament quan està sotmès a diferents proves físiques i químiques INFORME / TR |
El cabell humà està sotmès a condicions externes molt diverses. Algunes poden ser extremes com estiraments o contacte amb productes químics. Aquest treball ha volgut modelitzar aquestes situacions tot estudiant la resistència i elasticitat del cabell humà sotmetent-lo a diferents proves tant físiques com químiques.
S’ha recollit una sèrie de mostres, d’un total de 21 de persones. Totes han passat per una prova física, la qual consistia en anar posant pesos a la mostra de cabell fins que es trenqués. Amb això s’ha estudiat la seva resistència i elasticitat. Posteriorment, altres cabells de les mateixes mostres van ser sotmesos a diferents proves de contacte amb productes químics (àcid, tint i aigua oxigenada, alcohol i xampú) que han permès analitzar, de nou, aquests paràmetres físics. Finalment, s’ha estudiat el fenomen de desnaturalització del cabell sotmetent-lo a calor. A més s’han relacionat amb d’altres dades com el diàmetre del cabell, el sexe i l’edat. Segons els resultats obtinguts, la resistència del cabell està en relació més amb el seu diàmetre que no amb l’edat o el sexe. Presenta, a mes, una certa elasticitat, encara que de vegades es comporta de manera plàstica. El tractament amb productes químic altera, en general, aquesta elasticitat encara que no segueix una regularitat. El trencament del cabell sol ser també variable. Finalment, com tota proteïna, el contacte amb calor canvia la forma del cabell, encara que no és la seva funció, però sol ser un procés reversible. Paraules clau: cabell, proteïna, química, física, resistència, elasticitat, desnaturalització. RESUMEN El cabello humano está sometido a condiciones externas muy diversas. Algunas pueden ser extremas como estiramientos o contacto con productos químicos. Este trabajo ha querido modelizar estas situaciones estudiando la resistencia y elasticidad del cabello humano sometiéndolo a diferentes pruebas tanto físicas como químicas. Se ha recogido una serie de muestras, de un total de 21 de personas. Todas han pasado por una prueba física, la cual consistía en ir poniendo pesos a la muestra de cabello hasta que se rompiera. Con ello se ha estudiado su resistencia y elasticidad. Posteriormente, otros cabellos de las mismas muestras fueron sometidos a diferentes pruebas de contacto con productos químicos (ácido, tinte y agua oxigenada, alcohol y champú) que han permitido analizar, de nuevo, estos parámetros físicos. Finalmente, se ha estudiado el fenómeno de desnaturalización del cabello sometiéndolo a calor. Además se han relacionado con otros datos como el diámetro del cabello, el sexo y la edad. Según los resultados obtenidos, la resistencia del cabello está en relación más con su diámetro no con la edad o el sexo. Presenta, además, una cierta elasticidad, aunque a veces se comporta de manera plástica. El tratamiento con productos químico altera, en general, esta elasticidad aunque no sigue una regularidad. La rotura del cabello suele ser también variable. Finalmente, como toda proteína, el contacto con calor cambia la forma del cabello, aunque no es su función, pero suele ser un proceso reversible. Palabras clave: cabello, proteína, química, física, resistencia, elasticidad, desnaturalización. ACCÈSSIT EXPORECERCA JOVE BARCELONA FINALISTA LABORATORIO DE BIOLOGÍA - CIENCIA EN ACCIÓN ALCOBENDAS (MADRID) 3r PREMI CERTAMEN DE JÓVENES INVESTIGADORES MOLLINA (MÁLAGA) |
TÍTOL
|
RESUM
|
Estudi i anàlisi de les tècniques utilitzades a la comèdia cinematogràfica i la seva interpretació per part dels espectadors |
El nostre treball és basa en el fet d’analitzar quins recursos humorístics s’utilitzen en les pel·lícules del gènere de comèdia i que fan que la filmació esdevingui divertida. Cada un d’aquests factors que hi intervenen són els que es desenvolupen en el nostre projecte i els que s’han estudiat tenint en compte tres grans gèneres del cel·luloide: el cinema mut, el cinema en blanc i negre sonor i el cine en color i sonor. S’han creat dues Setmanes de l’Humor on s’han recollit les diferents opinions dels espectadors que hi han assistit mitjançant un full de valoració i una posada en comú en cada sessió. Cada setmana consta de tres parts que coincideixen amb les tres etapes indicades anteriorment. Com a conseqüència d’aquestes dues experiències juntament amb l’estudi de cada una de les 9 pel·lícules proposades, les tècniques utilitzades han estat diferents com a resultat de l’evolució del cinema i l’aparició del so i del color. Les més utilitzades són molt diverses, encara que la majoria estan associades al tractament de situacions absurdes. D’altra banda, el cinema de comèdia és força valorat pels espectadors, sobretot perquè abasta una franja d’edat molt més gran que d’altres gèneres cinematogràfics. Paraules clau: recursos humorístics, sociologia, cinema, publicitat, gènere cinematogràfic, crítica cinematogràfica. RESUMEN Nuestro trabajo se basa en el hecho de analizar qué recursos humorísticos utilizan en las películas del género de comedia y que hacen que la filmación sea divertida. Cada uno de estos factores que intervienen son los que se desarrollan en nuestro proyecto y los que se han estudiado teniendo en cuenta tres grandes géneros del celuloide: el cine mudo, el cine en blanco y negro sonoro y el cine en color y sonoro. Se han creado dos Semanas del Humor donde se han recogido las diferentes opiniones de los espectadores que han asistido mediante una hoja de valoración y una puesta en común en cada sesión. Cada semana consta de tres partes que coinciden con las tres etapas indicadas anteriormente. Como consecuencia de estas dos experiencias junto con el estudio de cada una de las 9 películas propuestas, las técnicas utilizadas han sido diferentes como resultado de la evolución del cine y la aparición del sonido y del color. Las más utilizadas son muy diversas, aunque la mayoría están asociadas al tratamiento de situaciones absurdas. Por otra parte, el cine de comedia es bastante valorado por los espectadores, sobre todo porque abarca una franja de edad mucho mayor que otros géneros cinematográficos. Palabras clave: recursos humorísticos, sociología, cine, publicidad, género cinematográfico, crítica cinematográfica. |
TÍTOL
|
RESUM
|
Anàlisi de les fases del moviment muscular equí |
Amb aquest projecte, el que pretenem és aprofundir en l’estudi de la musculatura i en el moviment del cavall tal i com va fer Eadweard Muybridge, fa 125 anys.
Realitzarem una precisa explicació sobre els músculs emprats en diferents moviments, i ens ajudarem de fotogrames per completar aquesta tasca i fer-la el més amena possible de cara als lectors. Comprovarem a més si realment les nostres hipòtesis; sobre la posició proposada és l’adequada per realitzar qualsevol tipus de moviment aconseguint una qualitat més bona en els exercicis, una millor atenció i comprensió d’ordres, i menys lesions musculars, també treballarem amb uns exercicis aeròbics o anaeròbics en els que s’utilitzin els mateixos músculs, com afecten al sistema locomotor i si amb l’estimulació d’uns punts concrets millorem deformacions d’esquena, lesions o altres. Hem vist que la nostra posició proposada realment afecta en l’actitud del cavall envers els exercicis que se li demanen. També hem observat que un moviment aeròbic comporta més lentitud però es poden fer distàncies més llargues. Amb l’estimulació d’uns punts concrets fan que l’esquena es corbi i això millora lesions i deformacions. Paraules clau: moviment, músculs, cavalls, exercicis, posició, pulsacions, estimulació. RESUMEN Con este proyecto, lo que pretendemos es profundizar en el estudio de la musculatura y en el movimiento del caballo tal y como hizo Eadweard Muybridge, hace 125 años. Realizaremos una precisa explicación sobre los músculos empleados en diferentes movimientos, y nos ayudaremos de fotogramas para completar esta tarea y hacerla lo más amena posible de cara a los lectores. Comprobaremos además si realmente nuestras hipótesis; sobre la posición propuesta es la adecuada para realizar cualquier tipo de movimiento consiguiendo una calidad mejor en los ejercicios, una mejor atención y comprensión de órdenes, y menos lesiones musculares, también trabajaremos con unos ejercicios aeróbicos o anaeróbicos en los que se utilicen los mismos músculos, cómo afectan al sistema locomotor y si con la estimulación de unos puntos concretos mejoramos deformaciones de espalda, lesiones u otros. Hemos visto que nuestra posición propuesta realmente afecta en la actitud del caballo hacia los ejercicios que se le piden. También hemos observado que un movimiento aeróbico conlleva más lentitud pero se pueden hacer distancias más largas. Con la estimulación de unos puntos concretos hacen que la espalda se curve y esto mejora lesiones y deformaciones. Palabras clave: movimiento, músculos, caballos, ejercicios, posición, pulsaciones, estimulación. TERCER PREMI CATEGORIA B (3r - 4t ESO) EXPORECERCA JOVE BARCELONA PARTICIPANT A ENCUENTRO DE ALUMNADO INVESTIGADOR DE LA PROVINCIA DE CÁDIZ CÀDIS |
TÍTOL
|
RESUM
|
La higiene bucal i la seva importància antibacteriana: Determinació del creixement de poblacions bacterianes davant de l'atac de diferents dentifricis |
El nostre treball consisteix en un estudi sobre els bacteris i la nostra higiene bucal.
La part pràctica consta bàsicament de tres parts: l’enquesta, el cultiu bacterià i la pastilla reveladora. Amb l’enquesta vam poder fer un estudi sociològic a la població de Lliçà de Vall per determinar opinions com la importància de la higiene bucal, la conscienciació de la població sobre aquest tema... El cultiu bacterià ens va demostrar que la marca blanca és igual d’eficient que d’altres marques publicitàries, i vam observar que els dentífrics no poden eliminar tots els tipus de bacteris. Finalment, amb la pastilla reveladora realitzàrem unes proves que ens van demostrar que utilitzar un raspall elèctric elimina més placa bacteriana que un de manual. Paraules clau: higiene bucal, dentífric, cultiu bacterià, pastilla reveladora, placa bacteriana. RESUMEN Nuestro trabajo consiste en un estudio sobre las bacterias y nuestra higiene bucal. La parte práctica consta básicamente de tres partes: la encuesta, el cultivo bacteriano y la pastilla reveladora. Con la encuesta pudimos hacer un estudio sociológico en la población de Lliçà de Vall para determinar opiniones como la importancia de la higiene bucal, la concienciación de la población sobre este tema... El cultivo bacteriano nos demostró que la marca blanca es igual de eficiente que otras marcas publicitarias, y observamos que los dentífricos no pueden eliminar todos los tipos de bacterias. Finalmente, con la pastilla reveladora realizamos unas pruebas que nos demostraron que utilizar un cepillo eléctrico elimina más placa bacteriana que uno de manual. Palabras clave: higiene bucal, dentífrico, cultivo bacteriano, pastilla reveladora, placa bacteriana. FINALISTA LABORATORIO DE BIOLOGÍA - CIENCIA EN ACCIÓN ALCOBENDAS (MADRID) |
ESO - CURS 2012-13
|
ESO - CURS 2013-14
|
BATXILLERAT - CURS 2013-14
|
TÍTOL
|
RESUM
|
Entre la tradició i la ciència: Comparativa entre els efectes sobre Serratia marcescens de dos productes amb propietats antibiòtiques (calèndula i Torbex) |
L’ús dels remeis naturals ha estat constant al llarg del temps. Això no ha fet incompatible la utilització d’altres substàncies obtingudes per hemisíntesi amb objectius molt semblants. La qüestió és el grau d’eficiència de dos mètodes que tenen històries paral·leles, però que les normatives estrictes han controlat i regulat. S. marcescens és un exemple de bacteri que provoca conjuntivitis. L’acció bactericida d’un antibiòtic i d’un remei natural (C. officinalis) ha provocat, en placa de Petri i en una situació controlada, efectes semblants. Això fa difícil valorar quin dels dos és millor. Paraules clau: Serratia marcescens, antibiòtic, fitoterapia, hemisíntesi, remei natural, microbiologia. ABSTRACT The use of natural remedies has been constant over time. This has made the use of other incompatible substances obtained by hemisíntesi with very similar objectives. The question is the degree of efficiency of two methods that have parallel stories, but strict regulations have controlled and regulated. Serratia marcescens is a sample of bacteria that cause conjunctivitis. The bactericidal action of an antibiotic and a natural remedy (Calendula officinalis) has, in Petri dish and in a controlled situation, similar effects. This makes it difficult to assess which of the two is better. Keywords: Serratia marcescens, antibiotic, herbal medicine, hemisynthesis, natural medicine, microbiology. FINALISTA EXPORECERCA JOVE BARCELONA |
ESO - CURS 2014-15
|
BATXILLERAT - CURS 2014-15
|
TÍTOL |
RESUM |
Òptica i visió: creació de mapes 2D per a l'estudi dels camps de visió i de lectura, de la qualitat de la visió i de la visió estereoscòpica d'una població de Caldes de Montbui (Barcelona)
CAT / CAS |
La vista és el sentit més característic de l'ésser humà. Ella ens permet interactuar amb el medi que ens envolta mitjançant la funció de relació. Però aquesta es va degradant al llarg de la vida, amb l'aparició de diferents anomalies i malalties.
Aquest treball dóna a conèixer com la visió i la lectura es relacionen i canvien al llarg de la vida, a més de l'ús diferenciat que tenen les persones del fet de veure la vida en 3D i de reconèixer objectes situats en diferents plans. Paraules clau: òptica, visió, lectura, medicina, optometria, estereoscòpia. ABSTRACT Sight is the most outstanding human sense. This allows us to interact with our environment by function of relationship. Still, it degrades over life, with the emergence of various abnormalities and/or diseases. The following work gives knowledge of how vision and reading are related and change throughout life, apart of the differential use that people have with the fact of seeing life in 3D and recognize objects situated at different levels. Keywords: optics, vision, reading, medicine, optometry, stereoscopy. 2n ACCÈSSIT EXPORECERCA JOVE BARCELONA MENCIÓ ESPECIAL "INTEL - ISEF" MU ALPHA THETA AWARD FROM THE NATIONAL HIGH SCHOOL AND TWO-YEAR COLLEGE MATHEMATICS HONOR SOCIETY EXPORECERCA JOVE BARCELONA 1r PREMI "BIOMEDICINA I SALUT"" A LA XXVI CIENCIA EN ACCIÓN VILADECANS (BARCELONA) |
TÍTOL |
RESUM |
Proyecto Brain-Car: estudio de los efectos de la somnolencia en la conducción de vehículos a motor y aplicación de un sistema para reducirlos CAT / CAS |
Les distraccions al volant són una de les causes d’accidents de trànsit a Espanya. No obstant això, el fet d’adormir-se al volant no forma part de cap distracció tot i estar classificada com a tal. Amb l’ajuda de noves tecnologies i estudis relacionats amb el cervell, així com experiments i simulacions, es pretén trobar una aplicació a un sistema d’EEG per prevenir o reduir aquest factor de risc, perquè la conducció no resulti perillosa per a les persones que es passen el dia a la carretera i/o fan llargues jornades de treball, corrent el risc d’adormir-se fàcilment. Paraules clau: somnolència, cervell, simulació, aplicació, electroencefalografia, conducció. ABSTRACT The distractions to the wheel are one of the causes traffic accidents in Spain. Nevertheless, it does not form part of any distraction in spite of being classified as such. With the aid of new technologies and studies related with the brain, as well as experiments and simulations, pretends find an application to a EEG system; so that it allow to reduce or at least prevent it, in order that the conduction do not result as dangerous for those people that happen the day on the road and/or that do long working times, at risk of falling asleep. Keywords: sleepiness, brain, simulation, electroencephalography, application, conduction. PREMI "TRAMEDUCA" - EXPORECERCA JOVE BARCELONA PREMI "TMBEDUCA" - EXPORECERCA JOVE BARCELONA PREMI "DIVERSITAT TECNOLOGICA" - EXPORECERCA JOVE BARCELONA MENCIÓ ESPECIAL "INTEL - ISEF" RICOH AMERICAS CORPORATION EXPORECERCA JOVE BARCELONA 1r PREMI "CIENCIA, TECNOLOGÍA Y VALORES" A LA XXVI CIENCIA EN ACCIÓN VILADECANS (BARCELONA) PARTICIPANT AL XXXI ENCUENTRO DE JÓVENES INVESTIGADORES SALAMANCA |
ESO - CURS 2015-16
|
PROPERAMENT
BATXILLERAT - CURS 2015-16
|
PROPERAMENT